Prelegenci
ELF19


HAROLD JARCHE
Jest uznawany przez czytelników swojego bloga za jednego z czołowych myślicieli na temat pracy i rozwoju. "Rozważny rewolucjonista w dziedzinie modeli zarządzania i rozwoju”, Kanada

„Jesteśmy kompetentni na tyle, na ile kompetentna jest nasza baza wiedzy. Szczęście sprzyja współpracującym. Prawdziwą wspólnotę praktyków poznasz po tym, że zmienia sposób, w który pracujesz.”




Strategia i kontent
ANTHONY WILLIAMS
Global Manger zespołu Learning Design w Costa Coffee. Zdobywca Digital Learning Transformation Award w 2017r. za innowacyjną transformację sposobu uczenia się w organizacji, Wielka Brytania

Jak przygotować projekt e-learningowy, który wygrywa konkursy. Transformacja w kierunku digital learning.




VIKKI LIOGIER
Head of Learning Technologies Education & Training Foundation, Wielka Brytania

Strategia wsparcia edukacyjno-technologicznego (EdTech) Fundacji Edukacji i Szkoleń (The Education and Training Foundation).

Strategia i kontent



Strategia i kontent
PAUL MATTHEWS
Managing Director, People Alchemy Ltd, Autor książek: "Informal learning", "Capability at Work", "Learning Transfer", Wielka Brytania

„Pracownik kończy kurs, po czym wraca do tego, co zawsze robił. Możemy pomagać nie tylko w tym, co ludzie wiedzą ale i w tym, jak coś robią.”




NIALL GAVIN
Niezależny konsultant, wcześniej Szef Learning Technologies, Accreditation Mentor for the Learning & Performance Institute, Wielka Brytania

„Media społecznościowe i inne technologie służące uczeniu się już w tej chwili są częścią naszego codziennego życia (…) Spróbujmy zastanowić się nad tym, jak możemy połączyć ze sobą oba te elementy, by z pożytkiem działały na rozwój środowiska uczenia się pracowników.”

Strategia i kontent



Strategia i kontent
MIRJAM NEELEN
Learning Advisory Manager, Accenture, Irlandia

„Pojawia się pytanie, jak wykorzystać potencjał Design Thinking do stworzenia doświadczenia rozwojowego, które będzie nie tylko efektywne, ale będzie przede wszystkim niosło za sobą, poparty badaniami ładunek merytoryczny, który pozytywnie wpływa na wykonywaną pracę?”




INGE DE WAARD
Konsultant, ekspert uczenia maszynowgo i zastosowania sztucznej inteligencji (AI), specjalista w zakresie wykorzystania analizy danych do planowania rozwoju, Belgia

„Uczenie maszynowe oraz sztuczna inteligencja stają się coraz powszechniejsze. My, jako użytkownicy, coraz bardziej oswajamy się z ich obecnością w codziennym życiu.”

Strategia i kontent



Praktyka i doświadczenie
IVANA DRAGIĆ TOPIĆ
Training Manager w JYSK Nordic, Chorwacja

„Chcemy, by ludzie uczyli się zarówno na podstawie trafionych, jak i nietrafionych decyzji.”




MILENA BAŁON
Digital Learning Coordinator, pasjonatka nowych technologii oraz wdrażania ich w procesy edukacyjne, Polska

„Bariery technologiczne, złe doświadczenia, zupełnie różne grupy odbiorców – jak tworzyć dobry e-learning? Karmić bestię, oswajać ją, czy się buntować?”

Praktyka i doświadczenie
Praktyka i doświadczenie
KATARZYNA KOZYRA
Senior Training Manager. HR Manager z prawie 10 letnim doświadczeniem w rolach HR Business Partnera i Training Managera, Polska

„E-learning to nie tylko platforma i e-szkolenia. To budowanie odpowiedniego środowiska do samodzielnej nauki, dostarczanie rozwiązań i narzędzi, które mają wspomagać pracownika.”




MARTA MACHALSKA
Twórca e-Learning Fusion, Prezes Zarządu DLC oraz iPro, ewangelista rynku digital learning w Polsce, Polska

Kluczowy cel zastosowania VR/AR czy MR to budowanie doświadczenie użytkownika. Pracodawcy coraz częściej owego pojęcia „doświadczenia pracownika” używają w wielu aspektach i wymiarach, ale staje się on również kluczowym wyznacznikiem jakości procesu oddziaływania szkoleniowego.

Narzędziownia
Narzędziownia
ROBERT WRÓBLEWSKI
Jeden z założycieli firmy iPro - Wiceprezes Zarządu, e-Learning Designer i Szef zespołu Produkcji, entuzjasta medytacji i technologii, Polska

Immersive learning dzięki technologii VR/AR.




SALLY ANN MOORE
Learning Technologies Paris, Francja

Przedstawienia wartości Twojej inwestycji szkoleniowej.

Strategia i kontent



Praktyka i doświadczenie
ANNA KĘSIK
Dyrektor Centrum ds. doświadczeń kandydatów i pracowników w ING Banku Śląskim., Polska

Organizacja ucząca się w praktyce.




LORI NILES-HOFMANN
Autorka Data-Driven Learning Design, Kanada

Poznaj praktyczne sposoby wykorzystania danych, do których masz już dostęp, w celu uzyskania cennych spostrzeżeń służących podejmowaniu lepszych decyzji projektowych.

Narzędziownia



DONALD H TAYLOR
Learning and Performance Institute Chairman, Learning Technologies Conferences UK,Curator, Learning Technologies Asia, France, Germany

Przyszłość pracy i technologii wykorzystywanych w szkoleniach.




ADAM SKRZYŃSKI
Manager działu EU Learning and Development w Elavon Financial Services., Polska

"Nie możemy zatrzymać fal ale możemy nauczyć się surfować."




Narzędziownia
KRZYSZTOF WOJEWODZIC
Realizuje projekty zakresie edukacji i technologii (EdTech). Pracował z Boston Consulting Group, a także dla NE AB, Xella International, Brockhaus GmBH.

Czy mobile learning zastąpi elearning?




DOROTA RANISZEWSKA
Trenerka, coach, autorka książek i wielu artykułów. Prowadzi autorskie programy rozwojowe. Ekspertka w dziedzinie Fotografii w Coachingu i Rozwoju Osobistym. Zaangażowana społecznie na rzecz kobiet i pacjentów onkologicznych. Pasjami pisze i fotografuje., Polska

"Wierzę w cuda - świat jest cudem, człowiek jest cudem, umysł jest cudem. Technologia też :)."




×

Harold Jarche


Jest uznawany przez czytelników swojego bloga za jednego z czołowych myślicieli na temat pracy i rozwoju. "Rozważny rewolucjonista w dziedzinie modeli zarządzania i rozwoju”, Kanada

Harold Jarche skupia się na dostarczaniu wskazówek odnośnie rozwoju w miejscu pracy. Współpracuje z indywidualnymi klientami oraz organizacjami, poza tym doradza również osobom mającym wpływ na prawodawstwo pomagając im dostosować się do zmian technologicznych, demograficznych i społecznych, z którymi mamy obecnie styczność. Harold jest opisywany jako “rozważny rewolucjonista w dziedzinie modeli zarządzania i rozwoju”. Klienci doceniają w Haroldzie jego rozległe doświadczenie i sieć kontaktów. Według jednego z czytelników jego bloga: „Harold jest jednym z czołowych myślicieli na temat pracy i rozwoju”. We współpracy z klientami stara się zidentyfikować praktyki ułatwiające współpracę, dzielenie się wiedzą oraz stworzyć środowisko dla innowacji.

Absolwent Royal Military College, Harold służył 20 lat w Kanadyjskich Siłach Zbrojnych pełniąc funkcje lidera oraz szkoleniowca. Rozpoczął swoją karierę jako żołnierz w Princess Patricia’s Canadian Light Infantry. Ukończył karierę jako Training Development Officer w Royal Canadian Air Force, gdzie miał okazję przeprowadzić analizę i zaprojektować szkolenie dla załogi i ekipy technicznej niedawno zakupionego helikoptera CH146.

W roku 2003 założył własną firmę konsultingową w Sackville, NB w Kanadzie. Współpracował z szeroką gamą klientów. Regularnie przemawia na wydarzeniach organizowanych na całym świecie.

Praca i nauka stały się we współczesnym środowisku zintegrowane, Harold dostrzega w tym szansę stworzenia nowych modeli organizacji przedsiębiorstw. Nadszedł czas, by zostawić za sobą open space’y, szablonowe opisy stanowisk, przestarzałe kompetencje i rutynową pracę. Stajemy przed potrzebą stworzenia sieci społecznych i wspólnot dzielących się wiedzą we wszystkich miejscach pracy. Bycie zdolnym do rozumienia zmieniających się okoliczności, dostrzeganie prawidłowości i wspólne rozwiązywanie problemów stały się współcześnie kluczowymi umiejętnościami biznesowymi. Harold mawia: praca to rozwój a prawdziwy rozwój wymaga pracy. Ulubionym miejscem pracy Harolda jest rower, na którym „wpada” na swoje najlepsze pomysły."

TYTUŁ WYSTĄPIENIA:

Uczenie, rozwój i przyszłość pracy

O WYSTĄPIENIU:

Nasze wzajemne powiązania wskazują złożoność naszego obecnego środowiska pracy. Więcej połączeń stwarza więcej możliwości, a także więcej potencjalnych problemów. Po stronie negatywnej widzimy, że prosta praca staje się coraz bardziej zautomatyzowana, podobnie jak automatyczne maszyny bankowe. Skomplikowane prace, dla których można opracować standardowe procesy lub oprogramowanie, zazwyczaj są zlecane na zewnątrz przy najniższych kosztach pracy. Z pozytywnej strony złożona praca może zapewnić wyjątkowe możliwości biznesowe. Ponieważ skomplikowana praca jest trudna do skopiowania, a twórcza praca ciągle się zmienia, to właśnie tam znajduje się długofalowa wartość dla ludzkiej pracy.

Zarówno złożona, jak i twórcza praca wymaga większej “niejawnej” wiedzy. Ukryta wiedza, w przeciwieństwie do “jawnej”, jest trudna do skodyfikowania i standaryzacji. Ukrytą wiedzę najlepiej rozwijać dzięki relacjom społecznościowym. Takie podejście wymaga zaufania, jakiego ludzie muszą nabrać, zanim chętnie podzielą się swoim know-how. Sieci społecznościowe umożliwiają lepszą i szybszą informację zwrotną dla osób, które ufają sobie nawzajem i dzielą się swoją wiedzą. Ale hierarchie i struktury kontroli pracy ograniczają te relacje. Niewiele osób chce podzielić się swoją niewiedzą z szefem, który kontroluje ich wynagrodzenie.

Przyszłość nauki i przyszłych miejsc pracy związana z jest z umiejętnością łączenia pracy i nauki w jednym nurcie, rozwojem nowych komptencji i zrozumieniem, że przyszłość nas wszystkich zależy od tego, czy jesteśmy gotowo stale się uczyć nowych rzeczy oraz szybko i kreatywnie adaptować nabytą wiedzę i umiejętności w codzinnych wyzwaniach. Chodzi o ciągłe uczenie się. Praktyki PKM mogą pomóc w zrozumieniu dzisiejszego środowiska oracy, zawodu, pracy, czy obszarów zainteresowania. Elastyczna sieć uczenia się, która może rozwinąć się w praktyce PKM, tworzy bardziej odporne ramy, w których można podejmować decyzje dotyczące przyszłości. Im więcej dajesz swoim sieciom, tym więcej otrzymasz od nich. PKM zapewnia sposób, aby to zrobić w bardziej uporządkowany, ale osobisty sposób. Rezultatem jest zwiększona efektywność, która zawsze stanowi przewagę w zmieniającym się świecie.

×

Anthony Williams


Global Manger zespołu Learning Design w Costa Coffee. Zdobywca Digital Learning Transformation Award w 2017r. za innowacyjną transformację sposobu uczenia się w organizacji, Anglia

Od roku 1999 Anthony wspiera w zakresie L&D zespoły w sektorach sprzedaży, gościnności oraz technologii. Wierzy, że wiedza, doświadczenia i rozmowy są fundamentem osiągania dobrych wyników. Obecnie przewodzi Costa Coffee Global Learning Design Team. Zespół zajmuje się łączeniem narzędzi cyfrowych z rzeczywistymi doświadczenia dopasowanymi do biznesowych wskaźników.

Wcześniej pracował w zespole który w roku 2017 dostał Digital Learning Transformation Award za innowacyjne przejście z tradycyjnego modelu nauki face to face do narzędzi cyfrowych. Anthony jest zwolennikiem aktywnego rozwoju osobistego wśród wszystkich profesjonalistów zainteresowanych dziedziną L&D.

TYTUŁ WYSTĄPIENIA:

Jak przygotować projekt e-learningowy, który wygrywa konkursy. Transformacja w kierunku digital learning.

O WYSTĄPIENIU:

Nasze wzajemne powiązania Od budowania relacji wśród interesariuszy i dostawców przez marketing i kampanie PR’owe Learning Management System, Anthony doświadczył pozytywów i negatywów Transformacji Rozwoju Cyfrowego. Przygotowane case study ma na celu przedstawić wnioski wyciągnięte ze zwycięskiego projektu (Learning Awards 2017) oraz pomysły jak wspomóc innych przechodzących na stronę cyfrową w świecie L&D.

×

Vikki Liogier


Head of Learning Technologies w Fundacji Education and Training, Wielka Brytania

Head of Learning Technologies w Fundacji Education and Training. Pochodzi z Francji, w Wielkiej Brytanii mieszka od 1987 roku. Na początku kariery pracowała jako ilustrator oraz prowadziła kursy z projektowania graficznego i ilustracji na South Thames College.

W 1993 roku Vikki zakupiła swój pierwszy Apple Mac, tablet Wacom i kolorową drukarkę, Adobe suite oraz skaner, ponieważ przewidziała jak duży wpływ będzie miała technologia na dziedziny którymi się zajmuje. Od tego czasu rozwijała swoje zainteresowania w dziedzinie i zanurzała się coraz głębiej by wzbogacać nie tylko życie osobiste ale i kursy które prowadziła. W 2008 postanowiła zmienić branże na zarządzanie zmianą oraz digital capability.

TYTUŁ WYSTĄPIENIA:

Nauka i szkolenie. Opis wspomagającej technologii edukacyjnej.

O WYSTĄPIENIU:

Vikki przeprowadzi nas przez prezentację Education and Training Foundation’s 2018-21 EdTech Strategy oraz opowie o rozwoju Cyfrowych Nauczycieli jako zawodu

  • Budowanie profilu w ponad 16 cyklach szkolenia zawodowego
  • Narzędzia wspomagające szkolących i uczących
  • Darmowe materiały do rozwoju osobistego
  • Tworzenie wspólnoty działań

×

Paul Matthews


Managing Director, People Alchemy Ltd, Autor książek: "Informal learning", "Capability at Work", "Learning Transfer", Wielka Brytania

Ekspert w dziedzinie uczenia się i wydajności, ożywia swoje pomysły opowieściami, wskazówkami i praktycznymi narzędziami zrozumiałymi dla każdego. To autor trzech bestsellerów zapraszany jako prelegent na całym świecie. Learning Transfer at Work: How to Ensure Training >> Performance Capability at Work: How to Solve the Performance Puzzle Informal Learning at Work: How to Boost Performance in Tough Times Regularnie dzieli się specjalistyczną wiedzą podczas wydarzeń HR i L&D oraz targów, zajmując się tematami takimi, jak ujarzmianie potęgi nieformalnego uczenia się, potencjał i wydajność w pracy, transfer wiedzy, strategie L&D oraz doradztwo w zakresie wydajności. Prowadzi również sesje dotyczące rozwoju zarządzania i przywództwa, a także jak najlepszego wykorzystania zespołów L&D przez zarządy firm.

W swoich wystąpieniach Paul wykorzystuje storytelling do wyjaśniania pomysłów i dostarcza publiczności praktycznych narzędzi i wskazówek, które można zabrać ze sobą i wdrożyć. Wyróżnia się umiejętnością rozkładania złożonych teorii na mniejsze kawałki i przekazywania ich w zrozumiały dla wszystkich sposób, co umożliwia uzyskanie lepszych rezultatów dla siebie i swoich organizacji. Oprócz wystąpień na konferencjach, Paul współpracuje bezpośrednio z organizacjami, w tym Santander, Saga, GSK, EON, Google, Amey, MOD, a także , uniwersytetami i innymi organizacjami w sektorze publicznym.

TYTUŁ WYSTĄPIENIA:

Czego potrzebujemy, żeby zmienić zachowania? Potrzebne jest więcej niż nawet najdoskonalsze szkolenie czy najdoskonalszy e-learning.

O WYSTĄPIENIU:

Poznamy granicę między świadomością a działaniem i dowiemy się, jak ją przekroczyć. Paul Matthews: „Zebraliśmy się w sobie i stanęliśmy przed wyzwaniem. Pracownik kończy kurs, po czym wraca do tego, co zawsze robił. Możemy pomagać nie tylko w tym co ludzie wiedzą, ale i w tym jak coś robią. Oznacza to, że to my musimy zmienić to, co na co dzień robimy.”

Podczas sesji poznamy:
12 dźwigni transferu wiedzy
Klucz do tworzenia działań wpierających efekty uczenia
5 poziomów podtrzymujących efekty uczenia się i kumulowania wiedzy

Paul mówi:
„To, co my robimy, jest rzecz jasna istotne. Ważniejsze jest jednak to, co po szkoleniu zrobią ci, którzy z niego właśnie wyszli”.

×

Niall Gavin


Niezależny konsultant, wcześniej Szef Learning Technologies, Accreditation Mentor for the Learning & Performance Institute, Anglia

Spędził ponad trzydzieści lat jako trener i menedżer odpowiedzialny za rozwój pracowników oraz departamentów IT, zarządzający technologiami wykorzystywanymi do uczenia się zarówno w publicznym jak i prywatnym sektorze.

Obecnie jest niezależnym konsultantem w dziedzinie L&D. Ocenia i wspomaga Digital Marketing Apprentices na Uniwersytecie w Worthing. Pracuje również jako Accreditation Mentor dla Instytutu Learning & Performance. Członek LPI, Chartered Management Institute (CMI), jest również Committee Member for the Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) w Sussex. Propagator Virtual i Social Learning, blogger, mówca wielkorotnie prowadzący sesje naUK Learning Technologies Conference.

TYTUŁ WYSTĄPIENIA:

W jaki sposób media społecznościowe wspierają organizacje w budowaniu społecznościowego modelu uczenia się (społeczności wiedzy) i współpracy.

O WYSTĄPIENIU:

Uczenie się i rozwój są w momencie transformacji: z bycia źródłem i narzędziem do budowania kapitału intelektualnego firmy, stają się bezpośrednim źródłem jej osiągnięć i rozwoju biznesowego. Możemy to uznać za ogromną zmianę w dziedzinie L&D, których działalność (jak nigdy wcześniej) łączy się z biznesem firm.

Jest to również zmiana , która wpływa na samych uczących się. Media społecznościowe i inne narzędzia technologiczne służące uczeniu się już w tej chwili są częścią naszego codziennego życia, weźmy choćby YouTube, Google, WhatsApp itd., tak samo jak Action Learning Sets zawsze były elementem naszej tradycyjnie rozumianej nauki. Spróbujmy zastanowić się nad tym, jak możemy połączyć ze sobą oba te elementy, by z pożytkiem działały na rozwój środowiska uczenia się pracowników.

×

Mirjam Neelen


Learning Advisory Manager, Accenture, Irlandia

Mirjam Neelen posiada dziesięcioletnie doświadczenie jako Learning Advisory Manager. Pracowała w takich firmach jak Houghton Mifflin Harcourt, Google, the Learnovate Centre oraz obecnie, Accenture. Zajmuje się projektowaniem szkoleń w Accenture dla jego oddziałów na całym świecie. Mirjam analizuje wyzwania biznesowe i efektywnościowe w bliskiej współpracy z klientami oraz zarządza procesem front-end, współpracując z innymi zespołami funkcjonującymi w Accenture. Jest osobą prowadzącą wirtualne sesje design thinking których celem jest sprawienie by zarówno uczący się, klienci oraz interesariusze firmy ze sobą współpracowali, by osiągnąć jak najlepsze rezultaty.

Mirjam jest zwolenniczką podejścia opartego na dowodach naukowych, prowadzi blog wspólnie z profesorem Paul’em A. Kirschner’em. Brała udział w wielu zróżnicowanych projektach, między innymi: xAPI, projektowaniu testów kompetencji, audytach dotyczących doświadczenia szkoleniowego, modeli projektów szkoleniowych oraz taksonomii interwencji rozwojowych. Regularnie opowiada o swoich doświadczeniach.

Posiada tytuł Master of Sciences w dziedzinie Pedagogiki, oraz Master of Arts w dziedzinie Psycholingwistyki jak i Bachelor of Arts w Terapii Mowy. Rozpoczęła swoją karierę jako Terapeutka Mowy pracując z dorosłymi cierpiącymi na afazję oraz dziećmi dotkniętymi różnorodnymi zaburzeniami neurologicznymi.

TYTUŁ WYSTĄPIENIA:

Przepisy na skuteczne projektowanie rozwoju: Łączenie Design Thinking z wnioskami z badań pedagogicznych.

O WYSTĄPIENIU:

Obecnie w dziedzinie L&D mamy okazję mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Budżet, czas, interesariusze skupieni na rozwiązaniach, eksperci merytoryczni zastanawiający się nad zawartością szkoleniową… moglibyśmy wymieniać dalej. Design thinking może odpowiedzieć na powyższe problemy, dopiero po przejściu radykalnej zmiany. Cały proces zaczyna się od użytkownika. W tym wypadku jest nim osoba, która musi się nauczyć czegoś nowego.

Mirjam, ekspertka w zakresie experience learning , wskazuje, że ludzie zazwyczaj nie wiedzą, jak efektywnie się uczyć. Pojawia się więc pytanie, jak wykorzystać potencjał Design Thinking do stworzenia doświadczenia rozwojowego, które będzie nie tylko efektywne, ale będzie przede wszystkim niosło za sobą, poparty badaniami ładunek merytoryczny, który pozytywnie wpływa na wykonywane zadania?

×

Inge de Waard


Konsultant, ekspert uczenia maszynowgo i zastosowania sztucznej inteligencję (AI), specjalista w zakresie wykorzystania analizy danych do planowania rozwoju, Belgia

Inge de Waard (PhD) prowadzi obecnie projekt łączący uczenie maszynowe, sztuczną inteligencję, analitykę rozwojową i statystykę. Projekt uwzględnia ekspertyzę ludzi pracujących dla InnoEnergy, The Open University, UK i FutureLearn (platforma MOOC).

W ciągu ostatnich 15 lat Inge miała okazję przygotowywać, koordynować i rozwijać kilka projektów rozwojowych prowadzonych w sieci oraz mobilnie. W swojej pracy zawsze starała się łączyć szkolenia z najnowszymi wynikami badań naukowych by zapewnić rozwiązania które będą uczyły w najskuteczniejszy z możliwych sposobów. Projekty obejmowały zarówno obszary na północy (Kanada, USA, Włochy, Belgia, Irlandia, Niemcy, Wielka Brytania) jak i południu (RPA, Indie, Peru, Maroko). Jako Doktor posiada rozległą wiedzę i praktykę we wdrażaniu Innowacyjnych Edukacyjnych Technologii (m. in. w The Open University, UK, EIT InnoEnergy, EU; Institute of Tropical Medicine – Belgium; Athabasca University - Canada). W ubiegłych latach była jedną z pierwszych osób stosujących nowe technologie w nauce, włączając w to mobile learning, MOOC oraz AI Enlightened przez pierwszy łączony MOOC (2008 rok). Inge stworzyła pierwszy MOOC w formule mobile learning nazywany MobiMOOC (kwiecień 2011 i 2012), pozwalając użytkownikom na posługiwanie się stworzonymi przez nich projektami. Jej pierwsza analiza krytyczna odnośnie AI, przede wszystkim odnośnie ryzyk używania big data w edukacji, została opublikowana w 2014, od tego czasu regularnie poświęca temu zagadnieniu coraz więcej uwagi. Jako zwolenniczka otwartego dostępu do nauki jest aktywną międzynarodową mówczynią, udzielającą wykładów oraz seminariów, warsztatów oraz tzw. SIGów.

W ubiegłych latach była jedną z pierwszych osób stosujących nowe technologie w nauce, włączając w to mobile learning, MOOC oraz AI Enlightened przez pierwszy łączony MOOC (2008 rok). Inge stworzyła pierwszy MOOC w formule mobile learning nazywany MobiMOOC (kwiecień 2011 i 2012), pozwalając użytkownikom na posługiwanie się stworzonymi przez nich projektami. Jej pierwsza analiza krytyczna odnośnie AI, przede wszystkim odnośnie ryzyk używania big data w edukacji, została opublikowana w 2014, od tego czasu regularnie poświęca temu zagadnieniu coraz więcej uwagi. Jako zwolenniczka otwartego dostępu do nauki jest aktywną międzynarodową mówczynią, udzielającą wykładów oraz seminariów, warsztatów oraz tzw. SIGów.

Prowadzone przez nią badania zaowocowały stworzeniem ram konceptualnych pokazujących jak osoby dorosłe posiadające doświadczenie w samodzielnym uczeniu rozwijają się używając wielu różnych narzędzi i urządzeń. Wypracowała macierz Instructional Design Variation, narzędzie pozwalające na poszerzenie aktualnie dostępnej architektury rozwojowej.

TYTUŁ WYSTĄPIENIA:

Uczenie maszynowe (machine learning – ML) i wykorzystanie sztucznej inteligencji (artificial inteligence – AI).

O WYSTĄPIENIU:

Uczenie maszynowe oraz sztuczna inteligencja stają się coraz powszechniejsze. My, jako użytkownicy, coraz bardziej oswajamy się z ich obecnością w codziennym życiu. Takie narzędzia, jak między innymi Google Home czy Alexa są używane do śledzenia aktywności szkoleniowych, jako wsparcie dla działań marketingowych lub po prostu jako zawsze gotowa do działania pomoc i wsparcie dla codziennych działań biznesowych.

Wiedząc to wszystko, zastanówmy się, jaki jest potencjał uczenia maszynowego, jak daleko lub jak blisko od niego jesteśmy? Jakie są kolejne sfery, które możemy eksplorować, a jednocześnie dokąd może nas doprowadzić ta technologia i jakich pytania etyczne powinniśmy zacząć stawiać? W sesji Inge przyjrzyjmy się temu, na czym to wszystko w ogóle polega.

×

Ivana Dragić Topić


Training Manager w JYSK Nordic, Chorwacja

Jako Training Manager w JYSK Nordic, Ivana Dragić Topić jest odpowiedzialna za szkolenia i rozwój ponad 13 000 pracowników pracujących w 20 różnych krajach.

Ivana rozpoczęła pracę w JYSK w roku 2014 posiadając już duże doświadczenie w dziedzinie HR, które zdobyła nie tylko w Chorwacji, ale również w innych krajach. Ivana uważa, że nauka powinna być nie tylko wartością samą w sobie, ale przede wszystkim, powinna dawać satysfakcję i radość. W procesie rozwoju stara się używać nowych technologii po to by ulepszać szkolenie i dodawać im atrakcyjności. Chce sprawiać, by JYSK stawało się coraz lepszym miejscem pracy po to, by pracownicy byli w stanie zapewniać jak najlepszą obsługę każdego kolejnego klienta.

TYTUŁ WYSTĄPIENIA:

Projektowanie interaktywnego contentu dopasowanego do potrzeb organizacji (m-learning).

O WYSTĄPIENIU:

Wszyscy dobrze wiemy, że czasy klasycznych szkoleń e-learningowych dostępnych wyłącznie na PC dawno minęły. W dzisiejszych czasach przejście z PC na urządzenia mobilne również nie jest wystarczające. Nauka musi sprawiać radość. Ivana będzie prezentować system szkoleniowy w modelu m-learning (mobile learning), który wykorzystuje elementy grywalizacji, w którym pracownicy nie muszą "wkuwać" teorii, a zanurzają się w świecie interaktywnych doznań i doświadczeń szkoleniowych. System zawiera interaktywne e-szkolenia, w których uczący się mogą być postawieni w sytuacjach zbliżonych do tych z realnego świata i mogą wybierać swój własny sposób radzenia sobie z trudnościami. Ivana: „Chcemy, by ludzie uczyli się zarówno na podstawie trafionych, jak i nietrafionych decyzji”.

Dziś, gdy technologia teleinformatyczna może „wszystko”, pytanie, które należy zadać brzmi: jak znaleźć równowagę między szkoleniem, które z jednej strony będzie ekscytujące, a z drugiej merytorycznie adekwatne? Najważniejsze wciąż zostaje osiągnięcie zamierzonego rezultatu, ponieważ w tej kwestii nie zmieniło się kompletnie nic.

×

Milena Bałon


Digital Learning Coordinator, Pasjonatka nowych technologii oraz wdrażania ich w procesy edukacyjne, Polska

Pasjonatka nowych technologii oraz wdrażania ich w procesy edukacyjne. W Jeronimo Martins Polska zajmuje się rozwijaniem e-learningu, promowaniem nauczania digital oraz tworzeniem środowiska sprzyjającego uczeniu się. Jej celem jest dostarczanie rozwiązań szkoleniowych, które nie tylko dostarczają wiedzy, ale także wpływają na zachowania. W wolnych chwilach stara się ciągle uczyć czegoś nowego (oczywiście online!).

Jej celem jest dostarczanie rozwiązań szkoleniowych, które nie tylko dostarczają wiedzy, ale także wpływają na zachowania. W wolnych chwilach stara się ciągle uczyć czegoś nowego (oczywiście online!).

TYTUŁ WYSTĄPIENIA:

Jak oswoić e-learning w korporacji?

O WYSTĄPIENIU:

E-learning to nie tylko platforma i e-szkolenia. To budowanie odpowiedniego środowiska do samodzielnej nauki, dostarczanie rozwiązań i narzędzi, które mają wspomagać pracownika. Bariery technologiczne, złe doświadczenia, zupełnie różne grupy odbiorców – jak tworzyć dobry e-learning? Karmić bestię, oswajać ją, czy się buntować?

×

Katarzyna Kozyra


Senior Training Manager, HR Manager z prawie 10 letnim doświadczeniem w rolach HR Business Partnera i Training Managera, Polska

HR Manager z prawie 10 letnim doświadczeniem w rolach HR Business Partnera i Training Managera. Motywują ją nowe i trudne projekty, w których trzeba eksperymentować.

Ważne jest dla niej tworzenie prostych i użytecznych rozwiązań, dających ludziom wartość. E-learning idealnie się do tego nadaje :) W wolnym czasie pasjonatka wspinania, najlepiej w Tatrach! Oczywiście nie-online (ale to jedyny wyjątek) 😊.

TYTUŁ WYSTĄPIENIA:

Jak oswoić e-learning w korporacji?

O WYSTĄPIENIU:

E-learning to nie tylko platforma i e-szkolenia. To budowanie odpowiedniego środowiska do samodzielnej nauki, dostarczanie rozwiązań i narzędzi, które mają wspomagać pracownika. Bariery technologiczne, złe doświadczenia, zupełnie różne grupy odbiorców – jak tworzyć dobry e-learning? Karmić bestię, oswajać ją, czy się buntować?

×

Marta Machalska


Twórca e-Learning Fusion, Prezes Zarządu DLC oraz iPro, ewangelista rynku digital learning w Polsce, Polska

Marta pracuje w e-learningu od 17 lat. Swoje doświadczenie zdobywała pracując w kluczowych firmach e-learningowych. Twórca prestiżowych konferencji: E-learning Day, E-learning Fusion, HR z akcentem B-Biznes. Wieloletni konsultant w firmach szkoleniowych oraz doradztwa personalnego, kierownik projektów szkoleniowych, autor i koordynator dużych projektów rozwojowych dla pracowników wielu banków i instytucji.

Absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie oraz Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania. Dyplomowany trener, wykładowca w instytucjach i przedsiębiorstwach z zakresu metodologii nauczania oraz budowania projektów szkoleniowych, prezentacji i autoprezentacji, w czym pomagają tzw. „poważne gry” oraz rozwiązania „growe” w e-learningu. Recenzent standardu kwalifikacji zawodowych: metodyk nauczania on-line i edukacji na odległość, egzaminator on-line, dydaktyk aplikacji multimedialnych.

TYTUŁ WYSTĄPIENIA:

Immersive learning dzięki technologii VR/AR

O WYSTĄPIENIU:

Kluczowy cel zastosowania VR/AR czy MR to budowanie doświadczenia użytkownika. Pracodawcy coraz częściej owego pojęcia „doświadczenia pracownika” używają w wielu aspektach i wymiarach, ale staje się on również kluczowym wyznacznikiem jakości procesu oddziaływania szkoleniowego. Sprzęt i oprzyrządowanie wykorzystywane w budowaniu doświadczenia użytkownika również staje się bardziej wszechstronny. Jest lżejszy, wygodniejszy, łatwiejszy w użyciu i dzięki funkcji śledzenia (gdzie zestaw słuchawkowy śledzi ruchy rąk wewnętrznie, eliminując potrzebę stosowania zewnętrznych czujników), doświadczenie może być całkowicie bezprzewodowe, czyli tym samym bardziej „fizyczne” – realistyczne, poprzez danie uczestnikowi możliwości fizycznego poruszania się i odkrywania otoczenia czy wchodzenia w interakcje z otaczającym światem, np. poprzez rozwój technologii dotykowej. Takie technologie umożliwiają niemal całkowitą immersję w symulowanym świecie wirtualnej rzeczywistości.

Sprzęt i oprzyrządowanie wykorzystywane w budowaniu doświadczenia użytkownika również staje się bardziej wszechstronny. Jest lżejszy, wygodniejszy, łatwiejszy w użyciu i dzięki funkcji śledzenia (gdzie zestaw słuchawkowy śledzi ruchy rąk wewnętrznie, eliminując potrzebę stosowania zewnętrznych czujników), doświadczenie może być całkowicie bezprzewodowe, czyli tym samym bardziej „fizyczne” – realistyczne, poprzez danie uczestnikowi możliwości fizycznego poruszania się i odkrywania otoczenia czy wchodzenia w interakcje z otaczającym światem, np. poprzez rozwój technologii dotykowej. Takie technologie umożliwiają niemal całkowitą immersję w symulowanym świecie wirtualnej rzeczywistości.

×

Robert Wróblewski


Jeden z założycieli firmy iPro - Wiceprezes Zarządu, e-Learning Designer i Szef zespołu Produkcji, entuzjasta medytacji i technologii, Polska

Wizjoner i szef kilkunastoosobowego zespołu produkcyjnego, który od początku istnienia firmy iPro zrealizował ponad sto projektów edukacyjnych, opartych na rozwiązaniach multimedialnych i internetowych. Absolwent Wojskowej Akademii Technicznej. Jako pracownik Wydziału Cybernetyki Wojskowej Akademi Technicznej, tworzył aplikacje bazodanowe dla Wojska Polskiego i Ministerstwa Obrony Narodowej.

Na początku dziewięćdziesiątych związał swoją karierę zawodową z technologią ORACLE. Wraz ze swoim zespołem, firmą INCHROSoft, stworzył i wdrożył kilka systemów informatycznych w oparciu o bazy danych i narzędzia ORACLE, między innymi: System „Złota Jesień” dla OFE PZU-CL Agent Transferowy, System archiwizacji dokumentów elektronicznych i digitalizacji umów z rozpoznawaniem pisma dla OFE Skarbiec Emerytura. Specjalista w projektowaniu rozwiązań w zakresie: e-learningu, serious games, integrowaniu systemów edukacyjnych, wirtualnej rzeczywistości.

TYTUŁ WYSTĄPIENIA:

Immersive learning dzięki technologii VR/AR

O WYSTĄPIENIU:

Kluczowy cel zastosowania VR/AR czy MR to budowanie doświadczenie użytkownika. Pracodawcy coraz częściej owego pojęcia „doświadczenia pracownika” używają w wielu aspektach i wymiarach, ale staje się on również kluczowym wyznacznikiem jakości procesu oddziaływania szkoleniowego. Sprzęt i oprzyrządowanie wykorzystywane w budowaniu doświadczenia użytkownika również staje się bardziej wszechstronny. Jest lżejszy, wygodniejszy, łatwiejszy w użyciu i dzięki funkcji śledzenia (gdzie zestaw słuchawkowy śledzi ruchy rąk wewnętrznie, eliminując potrzebę stosowania zewnętrznych czujników), doświadczenie może być całkowicie bezprzewodowe, czyli tym samym bardziej „fizyczne” – realistyczne, poprzez danie uczestnikowi możliwości fizycznego poruszania się i odkrywania otoczenia czy wchodzenia w interakcje z otaczającym światem, np. poprzez rozwój technologii dotykowej. Takie technologie umożliwiają niemal całkowitą immersję w symulowanym świecie wirtualnej rzeczywistości.

Sprzęt i oprzyrządowanie wykorzystywane w budowaniu doświadczenia użytkownika również staje się bardziej wszechstronny. Jest lżejszy, wygodniejszy, łatwiejszy w użyciu i dzięki funkcji śledzenia (gdzie zestaw słuchawkowy śledzi ruchy rąk wewnętrznie, eliminując potrzebę stosowania zewnętrznych czujników), doświadczenie może być całkowicie bezprzewodowe, czyli tym samym bardziej „fizyczne” – realistyczne, poprzez danie uczestnikowi możliwości fizycznego poruszania się i odkrywania otoczenia czy wchodzenia w interakcje z otaczającym światem, np. poprzez rozwój technologii dotykowej. Takie technologie umożliwiają niemal całkowitą immersję w symulowanym świecie wirtualnej rzeczywistości.

×

Sally Ann Moore


Learning Technologies Paris, Francja

Wdrożyła e-learning dla ponad dwóch milionów użytkowników na całym świecie. Znalazła się w "Top Ten Movers and Shakers” e-learningu w Europie - obecnie zajmuje w nim siódme miejsce.

Założycielka i dyrektor iLearning Forum Paris - największych targów e-learningowych we Francji, a także konferencji dot. zintegrowanych rozwiązań edukacyjnych na świecie. Wieloletni praktyk w zakresie HR oraz zarządzaniu szkoleniami i konsultingu. Jej zawodową pasją i obszarem w którym ma największe doświadczenie jest:

  • projektowanie rozwiązań e-learningu,
  • serious games,
  • integrowaniu systemów edukacyjnych,
  • ocena kompetencji,
  • zarządzanie efektywnością.

Podczas swojej kariery zajmowała się coachingiem najwyższej kadry kierowniczej na poziomie EMEA w międzynarodowych organizacjach, prowadziła wiele strategicznych warsztatów oraz eventów. Pasjonuje się pomiarem efektywności szkoleń oraz analizą potrzeb szkoleniowych, jest autorem książki: Effort in Learning Model. Davidowi Nortonowi pomogła stworzyć oraz rozwinąć Balanced Scorecard Basics - czyli innowacyjny instrument oceny poprawności wdrażanej strategii, poprzez mierzenie efektów działań strategicznych, przez praktyczne zastosowanie mierników finansowych i niefinansowych.

TYTUŁ WYSTĄPIENIA:

Przedstawienia wartości Twojej inwestycji szkoleniowej

O WYSTĄPIENIU:

Poprowadzę cię przez systemowe podejście do ustalenia wartości uczenia się. Pierwszym krokiem jest zidentyfikowanie problemów, przed którymi stoi Twoja firma. To mówi ci, co musisz zmienić i jak po wszystkim zmierzyć sukces Twojego działania. Stamtąd poprowadzę Cię w kierunku tego, w jaki sposób zidentyfikować interesariuszy projektu jak pracować ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, identyfikując, co dzieje się w biznesie, i jak przedstawić dla niego wartość dodaną dla organizacji. A to wszystko z powiązaniem: od działań do umiejętności, wiedzy i zachowań, a tym samym do uczenia się (rozwoju) ludzi.

Pierwszym krokiem w planowaniu projektu szkoleniowego jest zidentyfikowanie problemów i potrzeb firmy oraz umiejętność przedstawienia wartości dodanej dla biznesu

×

Anna Kęsik


Dyrektor Centrum ds. doświadczeń kandydatów i pracowników w ING Banku Śląskim., Polska

Dyrektor Centrum ds. doświadczeń kandydatów i pracowników w ING Banku Śląskim. Odpowiada za rozwój i szkolenia, zarządzanie talentami, działania związane z kulturą organizacyjną, rekrutację i budowanie marki pracodawcy. Wraz z zespołem projektuje, współtworzy możliwości, buduje ścieżki i przeciera szlaki.

Uważa, żeuczenie się, to proces ciągły, codzienny i trudny, ale nawet jeśli jest trudno, to nadal może być zabawnie i w dobrym towarzystwie. Jest fanką uczenia się przez doświadczenie i w pigułkach. Uważa, że rozwój dzieje się wtedy, kiedy odważnie robimy na to przestrzeń: otwieramy się na nowych ludzi, doświadczenia, inny sposób patrzenia na świat, niecodzienny kanał komunikacji, robimy rzeczy po raz pierwszy. Wierzy, że każdy uczący się, jest odważny.

TYTUŁ PREZENTACJI:

Organizacja ucząca się w praktyce.

O PREZENTACJI:

Co to znaczy, że organizacja się uczy? Jak wdrażamy idee organizacji uczącej się w ING Banku Śląskim? Jak zaszczepiamy ją w głowach i sercach pracowników, menedżerów, Millennialsów, przedstawicieli pokolenia X, pracowników obsługujących klientów i specjalistów IT.

Czego nas te doświadczenia uczą , a czego oduczają? Dlaczego działamy razem? I z kim? Jakie metody się sprawdziły, a jakie okazały się nieskuteczne?

×

Lori Niles-Hofmann


Autorka Data-Driven Learning Design, Kanada

Lori Niles-Hofmann jest starszym ekspertem i stategiem zajmujący się koncepcjami zajmującym się uczeniem (learning), posiadającym ponad 20-letnie doświadczenie w zakresie badań i rozwoju w wielu branżach, w tym w bankowości międzynarodowej, doradztwie w zakresie zarządzania i marketingu.

Prowadzi blogi na stronie www.loriniles.com i jest autorką Data-Driven Learning Design.

TYTUŁ PREZENTACJI:

Wykorzystuj dane do projektowania środowiska uczącego się.

O PREZENTACJI:

Doświadczony facylitator obserwuje język ciała swoich uczestników, aby ocenić zainteresowanie i zaangażowanie. Podczas gdy środowisko internetowe nie ma interakcji twarzą w twarz, każdy drop-off, kliknięcie lub udostępnianie jest sygnałem, które manifestuje sympatie i antypatie uczącego się. Działania te są cyfrowymi odpowiednikami mowy ciała, jakie znamy z życia w realu.

Poznaj praktyczne sposoby wykorzystania danych, do których masz już dostęp, w celu uzyskania cennych spostrzeżeń służących podejmowaniu lepszych decyzji projektowych. co przekłada się na uzyskiwanie lepszych wyników i zwiększonym zaangażowaniem uczących się oraz zabezpieczy Twój Kontent od “kosza na śmieci”.

×

DONALD H TAYLOR


Learning and Performance Institute Chairman, Learning Technologies Conferences UK Curator, Learning Technologies Asia, France, Germany

Donald H Taylor od 30 lat jest zaangażowany w rozwijanie metod uczania się, narzędzi wspierających rozwój umiejętności i rozwijania kapitału ludzkiego. Posiada doświadczenie w tym zakresie każdym poziomie: od projektowania i realizacji po pełnienie funkcji prezesa zarządu. Od 2010 roku jest prezesem Learning and Performance Institute. Jako uznany komentator, organizator, ekspert w dziedzinie technologii uczenia się i uczenia się w miejscu pracy, Donald z pasją angażuje się w rozwój sposobów uczenia się i rozwoju.

Jego doświadczenie sięga od poziomu dostawcy – organizatora szkoleń do stanowiska dyrektora i wiceprezesa w firmach zajmujących się oprogramowaniem. Donald był dyrektorem firmy i udziałowcem trzech spółek oferujących technologie szkoleniowe, był zaangażowany w ich uruchomienie, rozwój i przejęcia. W 2017 r. Donald został dyrektorem w londyńskim start up-ie „Filtered” zajmującym się technologiami związanymi z uczeniem, który wykorzystuje opatentowane algorytmy do tworzenia inteligentnych metod dotyczących rozwoju dopasowanych do potrzeb uczącego się.

Jest wpływowym pisarzem i prelegentem w dziedzinie profesjonalnego rozwoju L & D i uczenia się wspieranego technologią; autor książki „Learning Technologies in the worklplace” wydanej przez Kogan Page w 2017 roku. Był laureatem nagrody Colin Corder w 2007 r. Za usługi szkoleniowe i od 2000 r. Przewodniczy konferencji poświęconej technologiom edukacyjnym. Kieruje także grupą Learning and Skills, organizuje dwutygodniowy program internetowy i redaguje magazyn Inside Learning Technologies. Jest absolwentem Uniwersytetu w Oksfordzie, a w 2016 r. otrzymał tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Middlesex w uznaniu za jego pracę nad rozwojem zawodu L & D. Od roku 2000 prowadzi Learning Technologies w Wielkiej Brytanii.

TYTUŁ WYSTĄPIENIA:

Przyszłość pracy i technologii wykorzystywanych w szkoleniach

O WYSTĄPIENIU:

Świat pracy zmienił się dramatycznie w ciągu zaledwie kilku lat. Wiedza była kiedyś mocą. Teraz możemy uzyskać dostęp do prawie wszystkich informacji na świecie za darmo z każdego urządzenia jakie jest w naszym zasięgu. Ma to głęboki wpływ na nasze życie zawodowe, ale przede wszystkim na sposób, w jaki się uczymy. W tym nowym, szybko rozwijającym się, napędzanym technologią świecie, co powinni robić specjaliści w zakresie uczenia się i rozwoju (L&D)?

Dołącz do Donalda H Taylora , przewodniczącego and Performance Institute oraz Konferencji Learning Technologies. Donald mówi o świecie nauki i o tym jak wyglądają praca dziś, korzystając przy tym z badań i praktycznych studiów przypadku, aby doradzić, jak najlepiej wykorzystać możliwości tego nowego świata, oraz uniknąć najgorszych niebezpieczeństw, jakie stwarza. Główne hasła wystąpienia:

  • Trzy kluczowe trendy w uczeniu się i pracy
  • Technologie uczenia się - co będzie działać, co nie będzie i dlaczego
  • Dlaczego tworzenie kursów może być stratą czasu
  • Zwiększenie wpływu prac B + R w miejscu pracy i pokazanie jego wpływu
  • Kluczowe umiejętności potrzebne działom L & D na przyszłość

×

Adam Skrzyński


Manager działu EU Learning and Development w Elavon Financial Services Oddział Polska., Polska

Od 15 lat związany z obszarem rozwoju pracowników w organizacjach jako manager zespołów trenerskich, coach i trener. Obecnie jest managerem działu EU Learning and Development w Elavon Financial Services Oddział Polska. Pasjonat podróży, samochodów i samolotów.

×

Krzysztof Wojewodzic


Realizuje projekty zakresie edukacji i technologii (EdTech). Pracował z Boston Consulting Group, a także dla NE AB, Xella International, Brockhaus GmBH., Polska

Visting professor na Akademii Leona Koźmińskiego. Krzysztof jest ekspertem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w zakresie edukacji i nowych technologii. Aplikacje mobilne i kursy e-learningowe, które współtworzył trafiły na listę bestsellerów w kilkunastu krajach, w tym Niemczech, Kanadzie, Meksyku.

Obecnie jest prezesem ESCOLA S.A. tworzącej aplikacje mobilne nie tylko dla branży edukacyjnej.

TYTUŁ WYSTĄPIENIA:

Czy mobile learning zastąpi elearning?

O WYSTĄPIENIU:

Urządzenia mobilne dstanowią o ponad 60% ruchu w internecie. Mobile zmieniło paradygmat budowania doświadczeń z użytkownikiem. Tymczasem w branży elearningu sprowadza się do zrobienia aplikacji mobilnej, będącej nakładką na system PC.

Tymczasem mobile learning zmienia nie tylko user experience UX, ale także doświadczenie w całym procesie (learning experience design). Z kursów, na pigułki wiedzy. Ze skomplikowanego, wielopoziomowego ekranu, w minimalizm, z kilkoma przyciskami. Wymaga więcej angażującego video i krótkich przerywników po nich. Mobile też i daje dostęp do analityki i ścieżek uczenia, które nie były dostępne wcześniej. Poprzez to czym jest telefon, doświadczenie personalizacji kursu musi być bardzo silne. A jednocześnie telefon może łatwo zmienić się w narzędzie do szkoleń VR-owych, które są bardziej immersyjne, niż cokolwiek co znaliśmy w elearningu.

W tej sesji poznasz kilka praktycznych pomysłów jak wykorzystać potencjał mobile learningu w projektowaniu szkoleń w Twojej organizacji.

×

Dorota Raniszewska


Trenerka, coach, autorka książek i wielu artykułów., Polska

Prowadzi autorskie programy rozwojowe. Ekspertka w dziedzinie Fotografii w Coachingu i Rozwoju Osobistym. Zaangażowana społecznie na rzecz kobiet i pacjentów onkologicznych. Pasjami pisze i fotografuje.